יש לנו נטייה לחשוב שמה שאנחנו רואים, שומעים, חושבים ומרגישים הוא אמיתי. ההנחה הזאת גורמת לנו לא פעם לאי הבנות, כעסים, היעלבויות, עצב ולקונפליקטים רבים עם אחרים וגם עם עצמינו. על פי תפיסת העולם שלי (שמבוססת כמובן על הפסיכולוגיה החיובית וה NLP), יש מעט מאד אמיתות בעולם שלנו. כל מה שאנחנו חווים כאמיתי מבוסס על פי ניסיון העבר שלנו, הערכים שלנו, האמונות והעדפות שלנו. המכלול הזה הוא ייחודי לכל אחד מאיתנו, והוא מנווט אותנו בחיים בצורה בלתי מודעת. עד כמה הגיוני להבין, שמשום שהמכלול הזה שונה מאדם לאדם, כל אחד חווה סיטואציות בצורה אחרת. אין זה אומר שאחד צודק והשני לא, למרות שלפעמים אנחנו שוכחים זאת במהלך היומיום.. לכן השאלה מה אמיתי היא פחות רלוונטית. כי כל מה שנבחר שהוא אמת- נגיב אליו כאילו היה אמת מוחלטת.

היום אני רוצה להכיר לכם כלי פשוט ומהיר לשינוי התנהגות ורגשות, שתוכלו להשתמש בו ולהתאמן עליו ממש מרגע זה. אנשים רבים שאני עובדת איתם, מוצאים את המודל הזה, כעוצמתי ושימושי במגוון הקשרים, ומעידים שהבנה ויישום שלו ביומיום, החזירה להם את השליטה ושיפרה להם פלאים את מערכות היחסים. מודל אפר"ת פותח ע"י אלפרד אדלר, והוא מודל התנהגותי המתאר את השלבים שכל אחד מאיתנו עובר בחשיפה לאירועים שונים, ומראה לנו בצורה פשוטה איך נוצרת התגובה שלנו, וכמובן איך ליצור תגובה יעילה יותר.

אירוע: מתייחס לסיטואציה חיצונית או פנימית שאנו חווים. בכל רגע נתון אנחנו קולטים בחושים מידע ניטרלי על הסביבה, ויש לנו נטייה לקבל את החוויה הסובייקטיבית שלנו לגבי אותו האירוע כאמת מוחלטת. העניין, שבחיים קיימות מעט מאד עובדות והמון פרשנויות. כל סיטואציה היא ניטרלית לחלוטין! אין טוב או רע, חיובי או שלילי. יש רק עובדות שמקבלות משמעות בצורה בלתי מודעת.

פרשנות: הינה החוויה הסובייקטיבית שלנו לגבי האירוע. ברוב המקרים החוויה האישית שלנו נחוות על ידינו כמציאות בתת המודע שלנו. הפרשנות האישית הזו, מתרחשת אוטומטית ברמה תת הכרתית על סמך חוויות העבר והעולם הפנימי שלנו. פרשנות היא רק הסבר אחד למציאות מתוך אינסוף הסברים אפשריים..

רגש: הינו התחושה הפנימית שמתעוררת בגוף. כל מחשבה שלנו מקבלת ייצוג פנימי ע"י תת המודע (באמצעות הדמיון), גם אם אנחנו לא קולטים זאת. ברגע שאנחנו מקבלים את הפרשנות שלנו לגבי האירוע, כאמיתית, באופן בלתי מודע, אנחנו מגיבים לכך, ונוצר רגש שתואם ל"אמת" הזו שיצרנו.

תגובה: היא ההתנהגות, הפעולה שנבצע בעקבות כך במציאות. אם הרגש שעלה בנו הוא למשל: עצב / כעס / שמחה / אדישות / עלבון.. זה יוביל אותנו לבצע פעולות שונות בהתאם לרגש שהתעורר. התגובה שלנו יוצרת אירוע חדש, והמעגל הזה מחולל את עצמו שוב ושוב ושוב..

מתי המודל הזה יעיל לשימוש? כל שנייה ביום, כל יום! כשעולה רגש שלא בא לכם להרגיש. כשאתם רוצים להתנהג בצורה אחרת. כשבא לכם לשפר מערכת יחסים כלשהי. או מכל סיבה אחרת, חזרו לפרשנות, והחליפו אותה. זכרו, השאלה החשובה היא לא: מהי האמת? פשוט כי אין דבר כזה אמת… השאלה היחידה שחשובה היא: איזו אמת מבין אינסוף האמיתות שקיימות, תעניק לי את המשמעות / פרשנות הכי יעילה ומקדמת להתמודד עם הסיטואציה?

ההמלצה שלי, בהתחלה עיבדו עם המודל בדיעבד, נתחו אחורה סיטואציות, ותרגלו את שריר הפרשנות שלכם. זכרו משום שאין אמת, כל פרשנות חדשה שתהיה לכם היא "אמיתית", כל עוד זה מקל עליכם ומקדם אתכם, זה נהדר. האימון הזה יוביל לכך שתוכלו להשתמש בכלי הזה בצורה בלתי מודעת הלכה למעשה בסיטואציות שונות ביומיום שלכם.

הכל בחיינו זה פרשנות! אז למה להאמין בפרשנות שכואבת וגורמת לנו סבל?